Dnešní článek, nebo lépe jen pár bodů s různými postřehy, nebude mít takzvaně hlavu ani patu a ani v něm nehledejte nějakou posloupnost. Půjde jen o pár drobností, které se vám mohou přihodit, když si na ně nedáte pozor, a které ve svém důsledku mohou znamenat celkem velké komplikace, zvláště u dlouhého triatlonu. Každý rok udílím před závody, především Ironmany, spoustu rad mým svěřencům, které se snažím na tyto závody připravit. Takže tady jsou některé z nich, které by se mohly hodit i vám, a těm zkušenějším třeba jen pro připomenutí.
- nepoužívejte v závodě nic, co nemáte předem vyzkoušeno - materiál, výživa, oblečení, obutí atd. Nestane se vám potom, že v úzkém dresu nebo kombinéze nemůžete při běhu dýchat, že se vám po gelu udělalo nevolno, začaly vás tlačit nové boty, kapsička na rám s výživou vás dře do stehen, při dešti přestal brzdit disk a vysoké karbonové ráfky, po pár metrech plavání se vám zamlžily brýle, guma s číslem vás tlačí nebo naopak padá, tlačí vás půjčená časovkářská přilba, u kalhot vás po chvíli šlapání dře vložka, lahve z košíku za sedlem jste ztratili na prvním přejezdu a já nevím co ještě
- kolo zkontrolujte, a zvláště pokud jste dělali nějaké úpravy, vše pořádně dotáhněte, před uložením do depa zkontrolujte řazení a zařaďte si optimální převod (pokud není výjezd do kopce, tak vždy velký převodník a některý z větších pastorků vzadu (neriskujete pád řetězu hned při prvním řazení na „velkou“) Neměňte nastavení, na které jste dlouhodobě zvyklí, těsně před závodem
- zkontrolujte si (dlouhý TT) rezervu, a to zvláště jestli délka ventilku a nebo nástavce odpovídá vašim použitým vysokým ráfkům, a také bombičku, zda není prázdná (vozte pro jistotu dvě bombičky, ve stresu a spěchu se vše nedaří napoprvé)
- poté co umístíte různé tyčinky, gely, stimulanty, pití, rezervu a další výbavu na vaše kolo, zkuste se s ním projet, nejlépe po silnici, která odpovídá té nejhorší na trati, abyste se ujistili, že o polovinu věcí vzápětí nepřijdete
- nezapomeňte před závodem nahustit pneumatiky na odpovídající tlak. Pokud je extrémní horko, nehustěte pneumatiky na dovolené maximum, ale nechejte nějakou rezervu
- pokud hrozí déšť, umístěte běžecké bory v depu do igelitového sáčku, zvolte barevnost skla brýlí odpovídající podmínkám a vyzkoušejte si kam s brýlemi, pokud byste byli nuceni je v průběhu cyklistiky sundávat
- plavecké brýle si neutahujte více, než na co jste zvyklí v tréninku, jinak vás po čase začnou nepříjemně tlačit. Brýle si dávejte raději pod čepičku, pokud o ně nechcete přijít ve startovní strkanici nebo na některé z bójek.
- namažte si vazelínou nebo speciálním krémem (gesos, bodyglide) všechna místa, kde dochází k nadměrnému tření - krk pod neoprenem, podpaží, oblasti švů u kombinézy nebo dresu, třísla a intimní partie, a to zvláště když plavecká část probíhá v moři. Odřeniny, do kterých zatéká sůl ve formě potu, nejsou ničím příjemným.
- pokud máte dlouhé nehty, nebo ostré paty, proveďte předzávodní pedikúru, jinak o nehty při dlouhém triatlonu můžete přijít a na patách si uděláte pořádné puchýře (mohl bych vyprávět zážitky z mých prvních Ironmanů)
- na start nejděte ani s plným žaludkem, ani hladoví. Poslední větší jídlo s odstupem 2-3hod., 30min. před startem ještě energetická tyčinka a 15min. speciální předzávodní želé (PRE). Vše mějte ale vyzkoušeno a neexperimentujte až před samotným závodem. Na start byste měli jít samozřejmě odpočatí a s maximálně doplněnými zásobami glykogenu.
- dobře si vyzkoušejte činnosti jako zapínání přilby, vysvlékání neoprenu, obouvání treter za jízdy (pokud praktikujete) a jejich vyzouvání a další činnosti v depu, které byste měli mít téměř zautomatizované
- pokud máte možnost seznámit se s tratí, udělejte to. Není vůbec od věci absolvovat poučení před závodem. Čím méně věcí vás v závodě překvapí, tím lépe.
- pokud pálí sluníčko a zvláště jste li v oblasti se silnou intenzitou záření, je potřeba se po plavání pořádně namazat opalovacím krémem s vysokým ochranným faktorem. Je li počasí naopak nevlídné, mějte připraveno oblečení - neoprenové návleky, rukávky, větrovka apod., dle daných podmínek. Zvažte i ochranné pomůcky proti slunci - čepička, bílé rukávky apod. Příslušným klimatickým podmínkám je dobré přizpůsobit i barvu dresu, kdy například černá, při havajské výhni, není právě ideální.
- ve velmi teplých a vlhkých destinacích nezapomeňte na solné tablety nebo konzumaci nápojů s minerály a to nejen v samotném závodě, ale už před ním (tzv.zasolování), pravidelné doplňování tekutin a energie je samozřejmostí. V kapsičce poslední záchrany by neměl chybět kromě solných tablet ani rychlý gel, případně nějaký stimulant. Někdy se osvědčí i prášek proti bolesti, když se tělo rozhodne stávkovat.
- dobře si zapamatujte své místo v depu! Plné, poloprázdné a prázdné depo, nebo depo plné lidí vypadá pokaždé jinak a občas zabloudí i ti zkušení
- na kole mějte stále jednu „rezervní“ plnou lahev pro případ, že se vám nepodaří chytit lahev s pitím na občerstvovačce. Absolvovat 20km bez vody v teplém podnebí může být smrtící.
- před startem je potřeba se rozcvičit a poté udržovat v teple, stejně tak za cílem, pokud zrovna nepálí sluníčko, rychle do tepla a doplnit energii